LOCATIE |
Windesheim Zwolle |
DATUM |
19 maart 2025 |
TIJD |
09.30 - 16.30 uur |
KOSTEN
|
75,- euro
|
Wil jij vo-leerlingen voor, tijdens of na de schooldag in beweging brengen? En wil je hiervoor inspiratie opdoen en daarnaast horen van andere scholen hoe zij dit aanpakken? Dan is de Inspiratiedag Beweegrijke vo-scholen wat voor jou! Deze dag staat in het kader van inspiratie en kennisdeling. Wat kunnen we van en met elkaar leren om onze vo-scholen beweegrijker te maken?
Tijdens deze inspiratiedag is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en best practises. Daarnaast zorgen inhoudelijke experts voor inspiratie. Uiteraard gaan we ook praktisch aan de slag en kun je je verdiepen in de verschillende mogelijkheden om een beweegrijke schooldag te creëren voor leerlingen. Tot slot presenteren de genomineerde scholen van de Beweegrijke School Award zich en wordt de award winnaar bekendgemaakt.
Deze Inspiratiedag wordt in samenwerking met de Beweegalliantie georganiseerd.
Programma
09.30 – 10.00 |
Inloop |
10.00 – 10.30 |
Algemene opening met podiumpresentaties van de genomineerde scholen |
10.30 – 11.00 |
Aftrap Inspiratiedag Beweegrijke vo-scholen met Vincent Luyendijk. |
11.00 – 12.00 |
Kennisdeling en inspiratie: Vraaggesprek met de genomineerde scholen |
12.00 – 12.30 |
Lunch |
12.30 – 13.30 |
Workshopronde 1: Wat kunnen we van en met elkaar leren? |
13.45 – 14.45 |
Workshopronde 2: Praktische en theoretische inspiratie van experts |
14.45 – 15.15 |
Uitreiking Beweegrijke School Award |
15.15 – 16.15 |
Workshopronde 3: Praktische en theoretische inspiratie van experts |
16.15 – 16.30 |
Afsluiting |
16.30 – 17.00 |
Borrel |
Vincent Luyendijk is spreker, schrijver en adviseur gezonde leefomgeving. De beweegvriendelijke stad en beweegvriendelijke scholen hebben daarbij zijn interesse. Hij zal ingaan op de onderliggende principes, welke voor iedereen toepasbaar zijn.
Workshopronde 1 (12.30 – 13.30 uur)
Interactieve sessie 1: Laat leerlingen meer bewegen tijdens de schooldag
Hoe kun je leerlingen meer laten bewegen gedurende de schooldag? Samen verkennen we creatieve manieren om beweging in de schoolroutine te verweven. Denk aan pauzesport, bewegend leren in de klas of korte beweegmomenten tussen de lessen door. Hoe pakken andere scholen dit aan, en wat werkt bij jou op school? Bespreek samen met collega’s de uitdagingen en ontdek hoe het schoolgebouw, beschikbare faciliteiten en onderhoud hier invloed op kunnen hebben. Laat je inspireren door elkaars ideeën en ervaringen tijdens deze sessie!
Interactieve sessie 2: Ontwikkel de beweegidentiteit van leerlingen
Hoe help je leerlingen ontdekken wat ze leuk vinden in sport en beweging? En hoe vinden ze hierin hun eigen pad? Het verkennen en ontwikkelen van een beweegidentiteit sluit naadloos aan bij de nieuwe (concept-)kerndoelen en legt een basis voor een leven lang met plezier bewegen. Hoe pak je dit concreet aan? Welke middelen kan je gebruiken om de beweegidentiteit te bepalen. Tijdens deze interactieve sessie deel je met andere scholen inzichten en ervaringen: waar liggen kansen, wat werkt in de praktijk, en hoe ver is jouw school al op dit gebied?
Interactieve sessie 3: Activeren van inactieve leerlingen
Sommige leerlingen lijken weinig interesse in sport en beweging te hebben. Hoe kun je deze leerlingen op een positieve en ethische manier motiveren? Hoe zorg je voor een veilig sociaal en fysiek klimaat? Denk bijvoorbeeld aan het uitlachen van de dikkere leerlingen of overtollig zweten. Tijdens deze sessie bespreken we wat werkt, wat juist averechts kan werken en hoe je inspeelt op verschillende behoeften. Hoe herken je belemmeringen? En hoe voorkom je dat je inspanningen ongemerkt voor druk of weerstand zorgen? Kom in gesprek met collega’s van andere scholen en ontdek hoe je deze uitdaging gezamenlijk kunt aanpakken.
Interactieve sessie 4: Samenwerking in de buurt: leerlingen in beweging brengen
Hoe kun je samenwerken met organisaties en professionals uit de wijk om je leerlingen meer te laten sporten en bewegen? Weet je welke beweegplekken er in de buurt zijn en hoe je ervoor zorgt dat leerlingen zich daar welkom en veilig voelen? Denk ook aan het opbouwen van samenwerkingen met sportverenigingen, buurtorganisaties of andere partijen (bv bedrijven!). Hoe zorg je voor een duurzame samenwerking? En hoe benut je deze kansen om leerlingen ook buiten schooltijd in beweging te krijgen? Deel ideeën en ervaringen met andere scholen en versterk je netwerk!
Interactieve sessie 5: Hoe krijg ik mijn collega’s mee?
Je weet hoe belangrijk bewegen en sport zijn voor iedereen op school, maar soms lijkt het alsof je er alleen voor staat. Is bewegen en sport enkel de verantwoordelijkheid van de LO-sectie, of kan het breder gedragen worden? Tijdens deze sessie gaan we in op hoe je urgentiebesef creëert, draagvlak vergroot, en samenwerking binnen de school versterkt. Hoe zorg je voor structurele aandacht, financiering en interne borging van bewegen en sport als thema? Laat je inspireren door de aanpak van andere scholen en deel je eigen ervaringen.
Workshopronde 2 (13.45 – 14.45 uur) en 3 (15.15 – 16.15 uur)
Beweegvriendelijke schoolpleinen in het vo
Antoin Hoovers
In het voorgezet onderwijs, een plek waar al veel wordt gedaan op het gebied van sport en bewegen, is sedentair gedrag vaak de realiteit: Zitten in de klas, zitten tijdens de pauze en uiteraard, zitten op het schoolplein. De schoolpleinen in het vo kun je dan ook het best omschrijven als "betonnen zitparadijzen". Dat kan anders! Wil je ook aan de slag het schoolplein beweegvriendelijker en aantrekkelijker te maken, zodat leerlingen tijdens de schooldag uitgedaagd worden om in beweging te komen? Schrijf je dan in voor deze interactieve en inspirerende workshop.
Nieuwe conceptkerndoelen: wat moeten we ermee?
Jacob Nienhuis – SLO
De afgelopen anderhalf jaar is hard gewerkt aan nieuwe conceptkerndoelen die in november zijn gepubliceerd. Het is de volgende stap richting een actueel curriculum. Hoe zijn deze conceptkerndoelen voor Bewegen en Sport tot stand gekomen? En wat is het verschil met de huidige kerndoelen? En wat moeten we er in de praktijk mee? Misschien besteden jullie al aandacht aan enkele conceptkerndoelen in jullie lessen LO. Tijdens deze interactieve workshop gaan we hierop in.
Hoe ga je om met de toenemende diversiteit van jongeren in de les LO - inclusiviteit in de gymles
Eva Luca Pouwer en Pim Schaatsenberg – HvA
In de lessen LO bereiken wij 100% van de leerlingen, maar 'raken' wij daar ook 100% van de leerlingen? Welke aanpassingen kunnen docenten LO in het voortgezet onderwijs doen t.a.v. het ontwerpen van het curriculum en het benaderen van leerlingen in de les om recht te doen aan de diversiteit van de leerlingen en daarmee een inclusiever beweegaanbod te realiseren?
In deze interactieve en inspirerende workshop staat de volgende vraag centraal: Hoe zorgen we ervoor dat alle leerlingen zich welkom voelen om samen te bewegen?
3x3 basketbal: sport voor ontwikkeling
Jacopo Bertotti en Lenno Witteveen – 3x3 Unites
3x3 basketbal is een uitstekende sport om specifieke life skills te integreren en zo te dienen als krachtig hulpmiddel voor ontwikkeling. Denk hierbij aan leiding nemen, acceptatie, samenwerken, verbinden met elkaar, risico’s durven nemen waar nodig en doelgericht werken. And last but not least, fun!
In deze workshop vertelt 3x3 Unites hoe zij zich inzetten voor jongerenparticipatie en ga je zelf actief aan de slag met 3x3 basketbal.
ShuffleSports: geen prestatie maar plezier! (alleen ronde 2)
Fieke Uwland van Special Heroes
Lasergamen op skeelers? Of wat denk je van een combinatie van apenkooi, trefbal en voetbal? Bij Shuffle Sports worden bestaande sporten gemixt, waardoor een nieuwe sport wordt gecreëerd die nog nooit iemand heeft gedaan. Hierdoor is het instapniveau lager. Dit spreekt veel niet-sportende jongeren aan.
Bij deze workshop worden theorie en praktijk gecombineerd. Je wordt meegenomen in het verhaal van ShuffleSports, een (naschools) sportaanbod om de jongeren op het vso, pro en vmbo weer met plezier in beweging te krijgen. Hoe zet je de wensen en behoeften van jongeren centraal? Aan de hand voorbeelden brainstormen we hoe je ShuffleSports op school vorm kunt geven. En natuurlijk gaan we het zelf ook uitproberen!
Bewegen op Muziek terug op het programma (alleen ronde 3)
Good2Move
De Dance Creator speelt in op de TikTok-trend door leerlingen actief te betrekken bij het creëren van hun eigen choreografieën. Met vier beweegniveaus en 50 korte dansvideo’s van elk acht tellen biedt de tool volop mogelijkheden om dans op een toegankelijke en gedifferentieerde manier aan te bieden. Hiermee wordt de drempel om in beweging te komen verlaagd, op een digitale manier die juist beweegtijd bevordert. Benieuwd naar de verschillende organisatievormen? Kom naar de workshop!
Leveringsvoorwaarden
*Tijdens de dag wordt beeldmateriaal gemaakt voor de verslaglegging en mogelijk voor publicatie op de website, in het magazine en de nieuwsbrief van onze vereniging. Mocht je daar bezwaar tegen hebben, neem dan even contact met ons op zodat wij daar rekening mee kunnen houden.