Hoe ga je als LO-leraar om met lichamelijkheid, genderidentiteit en omgangsvormen? Hoe ga je de grens van de ander niet over? Hoe voorkóm je beschuldigd te worden van ongewenst gedrag? Dit zijn veelvoorkomende vragen die LO-leraren bezighouden.
Voorbeelden
Als je denkt aan LO zul je misschien niet direct denken aan seksuele aspecten. Maar die zijn er wel degelijk: gezamenlijk omkleden, elkaar aanraken tijdens sport en spel, het betreden van de kleedkamers door de LO-leraar, leerlingen die zich geen meid of jongen voelen, een leerling aanspreken over kleding, seksuele opmerkingen tussen leerlingen, leerlingen die zich bekeken voelen door medeleerlingen of de LO-leraar. Kortom; lichamelijkheid, genderidentiteit en gewenste omgangsvormen zijn seksuele aspecten van LO. Hoe ga je daar als LO-leraar integer mee om?
De ontwikkelgroep
seksuele integriteit in LO heeft een viertal artikelen gepubliceerd in LO Magazine, het vaktijdschrift voor LO-docenten. Op
schoolenveiligheid.nl worden de artikelen één voor één kort geïntroduceerd..