Oproep namens FvOv en andere lerarenorganisaties:
Leraren zijn van onschatbare waarde voor onze samenleving. Er wordt veel over hen geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het betekent om leraar te zijn: leraren zelf. Met het Beroepsbeeld Leraar bouwen leraren aan hun beeld van het beroep. Wat betekent het om leraar te zijn, en wat niet?
Daarnaast is het doel de maatschappelijke waardering voor het beroep te versterken door de rijkheid ervan te schetsen. Met het Beroepsbeeld Leraar willen verschillende lerarenorganisaties (AOB, CNV Onderwijs, FvOv, BVMBO, Lerarencollectief en PVVVO) een toekomstgericht beeld schetsen dat leraren in spe beter inzicht geeft in de verschillende aspecten van het leraarschap.
Gezamenlijk hebben zij Kennisland gevraagd om tot een beroepsbeeld voor leraren in po, vo, so en mbo te komen waarin leraren zich herkennen en dat beschreven is vanuit hun praktijk. Met dit beeld willen ze het beroep en het vakmanschap van de leraar scherp en helder neerzetten. Belangrijk uitgangspunt is dat het beroepsbeeld samen met leraren tot stand komt. Dit proces is net zozeer van waarde als het eindresultaat.
Zo wordt het Beroepsbeeld Leraar gemaakt:
- Verhalend onderzoek: deel als leraar online jouw verhaal over leraar zijn (mei).
- Thematische inspiratiesessies: in gesprek met leraren over thema’s van het beroepsbeeld (juni, juli en september).
- Dialoogtafels: in gesprek met leraren over het concept beroepsbeeld leraar (oktober en november).
Doe mee en laat iedereen het beroep van leraar door jouw ogen zien!
Veelgestelde vragen over het beroepsbeeld leraar
vind je hier.