Doel van de bijeenkomst was een overleg met vakdocenten over welke waarden we van KvK naar onze gymlessen kunnen meenemen. Een eerste aanzet is gemaakt over een indeling van thema’s: ik, wij, jij, omgeving en bewegingsactiviteiten.
Bij de ‘ik’ gaat het om mentale kracht of wilskracht, het omvat fysieke, cognitieve, emotionele en spirituele aspecten: wie wil jij zijn? Hoe wil jij zijn? Hoe wil jij doen?
Bij de ‘wij’ gaat het om sociale en morele aspecten: wat is jouw bijdrage aan de groep? Wat zijn onze manieren?
Bij de ‘jij’ gaat het erom dat de leerling mag/kan worden aangesproken op zijn/haar gedrag en zelf anderen kan/durft aan te spreken: ben jij als leerling ‘sterk’ en ‘authentiek’ genoeg?
Bij de ‘omgeving’ en ‘bewegingsactiviteiten’ is genoemd dat we onderwijs moeten creëren dat hierop een appèl doet.
De piepjestest (ShuttleRunTest) werd genoemd als voorbeeld van een bewegingsactiviteit: naast het lopen verbeteren, willen we ook dat de leerling een grens ervaart: ga ik wel of niet harder/door/moeier worden, hoe ga ik om met ongemak, afzien, pijn? Hoe waardeer jij de bewegingsactiviteit?
Een ander voorbeeld is een aanbod van ‘survival-kampen’.