Developmental Coordination Disorder (DCD) is een veel voorkomende motorische coördinatiestoornis. Zo'n vijf procent van de leerlingen op school heeft DCD. Dit betekent dat in elke klas ongeveer één leerling met DCD zit. Toch is DCD voor veel vakdocenten bewegingsonderwijs nog een onbekende term.
In dit artikel wordt uitgelegd wat DCD is, hoe je DCD als vakdocent bewegingsonderwijs kunt herkennen en welke begeleiding je kunt inzetten tijdens de lessen bewegingsonderwijs.
Door
Jantine Witteveen is ambulant begeleider en ergotherapeut, Steunpunt Onderwijs Noord, Drachten
Marcel Bouwhuis is ambulant begeleider en vakleerkracht bewegingsonderwijs, Onderwijscentrum de Twijn, Zwolle
Johannes Noordstar is kinderoefentherapeut & onderzoeker, Wilhelmina Kinderziekenhuis Utrecht/UMC, Utrecht.
Jolien van den Houten is docent ergotherapie en instructor CO-OP Approach, Heerlen
Contact
j.witteveen@steunpuntonderwijsnoord.nl