De Tweede Kamer heeft de regering verzocht scenario’s op te stellen om schoolzwemmen op termijn weer in te voeren. De KVLO denkt mee in een klankbordgroep. KVLO TV was voor interviews over de zwemgymlessen op de basisscholen in Arnhem. Is dit model ook bruikbaar in andere gemeenten?
Het is niet goed gesteld met de zwemvaardigheid en zwemveiligheid bij kinderen. Gemiddeld heeft 13% van de kinderen die de basisschool verlaten geen zwemdiploma.
De Tweede Kamer heeft, na een motie van Van Nispen en Mohandis, de regering verzocht om, in overleg met het onderwijs, realistische scenario’s op te stellen om schoolzwemmen op termijn weer in te voeren. Deze scenario’s worden naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 opgeleverd en behandeld in de Tweede Kamer.
KVLO TV was in Arnhem voor interviews over de zwemgymlessen op de basisscholen. Is dit model ook bruikbaar in andere gemeenten?
In deze video vertellen Dorette van Deelen (zweminstructrice), Merijn Wilde (coördinator schoolzwemmen en vakleerkracht) en Peter Dooijeweerd (onderwijsbestuurder Deltascholengroep) aan interviewer Ger van Mossel hoe het zwemmen op school in Arnhem is georganiseerd: een samenwerkingsverband tussen Arnhemse scholen, de gemeente en het Sportbedrijf.
In Arnhem is gekozen voor een driesporenbeleid:
- Themagericht zwemmen als onderdeel van de lessen bewegingsonderwijs, bedoeld voor scholen met een hoog diplomabezit.
- Diplomagericht zwemmen, bedoeld voor scholen met een laag diploma bezit.
- Vangnet zwemmen, bedoeld voor leerlingen uit groep 6 tot en met 8 zonder zwemdiploma.
Het diplomagericht en themagericht zwemmen vinden plaats onder schooltijd, het vangnetzwemmen na schooltijd.
De achterliggende gedachte van dit driesporenbeleid is dat alle kinderen zwemveilig en zwemvaardig de basisschool verlaten.
In Arnhem is het themazwemmen onderdeel van het curriculum bewegingsonderwijs.
De video duurt ongeveer 10 minuten.